A marketing az, amikor a józan paraszti gondolkodást egy csipetnyi kreativitással fűszerezed. (P. Neuburg)
Egy éves marketingterv nem csak azzal foglalkozik, hogy melyik hónapban milyen akciókat, reklámokat kell folytatni. A feladat az, hogyan tartsuk meg vevőinket egy életre és szerezzünk újakat – jobban, mint a versenytársaink?
1. Határozd meg a céljaidat!
2. Azonosítsd a célközönséged!
Ki az ideális vásárlód? Ennek meghatározásában segít a piackutatás.
3. Definiáld az egyedi értékesítési ajánlatod!
Az egyedi értékesítési ajánlatod a meghatározó funkciója vagy funkciócsoportja annak, amely elkülöníti a cégedet a konkurenciától.
4. Készítsd el a MARKETING TERVED!
A marketing terv részei:
- Reklámterv
- Internet marketing terv
- Promóciós terv
- PR terv / publicitás
- Marketing együttműködések terve.
A marketing fontosabb annál, semhogy egy beosztott kezébe kerüljön. (Al Ries – Jack Trout)
REKLÁMTERV
A legtöbb kis- és középvállalatnak nem a tömegmédia a legjobb fegyvere: meg kell találni azokat a rétegmédiákat, amik célzottan a potenciális ügyfeleikhez szólnak. Hirdetések készítésénél a legfontosabb szempont, hogy mérhető legyen az elköltött pénzünk hatékonysága! Erre jó megoldás pl. a kuponok alkalmazása.
A kisvállalkozók egyik igazi csodafegyvere a gerilla marketing, vagyis olyan akció, amely bevállalós, meghökkentő, váratlan, figyelemfelkeltő, és elsőre nem mindig derül ki róla, hogy mit is reklámoz.
Másik hatékony marketing eszköz a saját márkaépítés. A kudarc biztos módja, ha ugyanazt gyártod / szolgáltatod / árulod, mint a konkurensed. Legyen saját márkád, amire alapozhatod a reklámod, a szlogened, a hirdetésed!
PROMÓCIÓS TERV
Milyen eseményekkel, rendezvényekkel, szponzorációval tudja cége hírnevét öregbíteni? Milyen eseményeken vesz részt a célközönsége? Milyet tudna Ön szervezni nekik? Az ilyen események erős kötődést alakíthatnak ki, mivel közvetlen, személyes kapcsolatot biztosítanak az ügyfelekkel. Egy jó promóció lehet egy kiállítás, egy szakmai konferencia, de lehet egy ügyfeleket oktató prezentáció is. Vagy lehet egy “roadshow”, amivel városról városra haladva vándorkiállítást, vagy rendezvényt szervez. Érdemes tehát a marketing tervében egy promóciós tervet is kialakítani.
PR / PUBLICITÁS (Public Relations) terv
Mikor használjunk PR-t? Az emberek többsége ha marketingről hall, akkor a reklám jut az eszébe. De most elárulom a NAGY TITKOT! Ha egy új termékkel akarsz betörni a piacra, akkor NE REKLÁMOZZ! Felejtsd el az offline hirdetéseket, mert az csak kidobott pénz lesz! Ahhoz, hogy az emberek megvegyenek, kipróbáljanak egy új terméket, PR-ra, avagy Public Relation-ra van szükség! Közérthetően és a végletekig leegyszerűsítve:: MÉDIA MEGJELENÉSRE, mert a jó PR-nak óriási reklámértéke van.
Kezd a helyi médiával, de ne reklámozz, hanem írj érdekes cikkeket, szervezz le riportokat, ami informálja az olvasókat, hallgatókat, nézőket és bemutatja a cégedet és a termékedet. Van egy olyan terméked vagy szolgáltatásod, ami újdonság – vagy újdonságnak tüntethető fel bizonyos szempontból? Esetleg kapcsolódik valamilyen aktuális eseményhez, helyi szenzációhoz?
Az ok amiért a legtöbb cég soha nem kerül be a médiába, hogy meg sem próbálják. A PR feladata, hogy a piac (lehetséges vevők és üzleti partnerek) megismerje a céged, a termékid, és elfogadják, hogy azok szükségesek.
Mivel a médiák folyamatosan keresik a híreket, az érdekességeket, a tartalmat, ha szellemes, okos kommentárt tudsz írni vagy mondani a tevékenységi körödbe eső eseményeiről, kezd el rendszeresen blogolni, Facebook posztokat közzétenni vagy házi videókat készíteni és feltölteni a honlapodra és a YouTube csatornádra.
Ahhoz, hogy bekerülj a médiába, vagy a termékednek / szolgáltatásodnak, vagy a Te előadásodnak, stílusodnak kell érdekesnek lennie.
Cégünk vállalja sajtóközleményeik megírását, eljuttatását a sajtóhoz, médiához. Megszervezzük Önnel a riportokat (lefotózzuk és levideózzuk), segítünk megfogalmazni az elhangzottakat.
MARKETING EGYÜTTMŰKÖDÉSEK
Biztos vannak olyan vállalkozások, szakemberek, akiknek terméke, szolgáltatása kiegészíti cége kínálatát. Akivel együtt teljesebb, kényelmesebb megoldást, terméket tudnak kínálni, akivel közösen nagyobb marketing erőt képviselnek. Kik azok a cégek, akiknek ugyanaz a célpiaca, mint az Öné, de akik nem konkurensei? Egy fodrász és egy cipőbolt. Egy IT rendszerfelügyelő és egy pályázati tanácsadó. Egy könyvesbolt és egy színház. Mi a tennivaló? 1. Egymást ajánlani, egymást reklámozni: az emberek sokkal hamarabb vásárolnak egy ajánlás alapján, mint egy reklám hatására. 2. Közösen reklámozni: egy szórólapnak ugyebár két oldala van? Ráadásul egy ilyen összefogással egy pillanat alatt megkettőzheti a piacát, hiszen hozzáférést kaphat a partnerei meglévő ügyfeleihez.
5. Hirdetések eredményességének mérése
Ha egy hirdetés eredményéről tudod, hogy hogyan teljesít, akkor tudod finomítani, javítani. Ha nem méred, akkor sosem tudod meg, hogy egyáltalán megéri-e alkalmazni, vagy csak pénzkidobás az egész.