Online marketing felsőfokon! – Weblapkészítés, internet marketing, kereső optimalizálás
Ügyfélszolgálat: +36 20 236 8400

Kereső optimalizálás

I. Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás (angolul SEO, Search Engine Optimization) célja, hogy a weboldalunk a keresési találatokban minél előkelőbb helyre kerüljön.

De biztos így van ez? Miért jó neked, ha előre kerül a weboldalad?

II. Keresőoptimalizálás előnyei

  • Több látogatója lesz a honlapodnak,
  • Ha több a látogatód, akkor jó eséllyel több lesz a vásárlód,
  • Ha van hírleveled, akkor több lesz a hírlevélre feliratkozód.

III. Keresőoptimalizálás hátrányai

  • Ne várj azonnali eredményt! Általában több hónapos folyamat, ahogy a honlapod szép lassan kúszik előre a találati listán,
  • Menet közben nehéz a kulcsszavakra történő változtatás,
  • Nem egyszerű a weboldal egyes aloldalait megjeleníttetni.

A SEO-val ugyanis hosszabb idő elteltével lehet a találati lista élére kerülni, ezt nem mindenki tudja vagy akarja kivárni, ezért inkább a fizetett hirdetéseket választja.

kereső optimalizálás

IV. A keresőoptimalizálás alapjai

1. Határozd meg pontosan a honlapod üzleti célját. Tudd, hogy pontosan mivel és hogyan hoz neked hasznot, hogyan járul hozzá a vállalkozásod sikeréhez. Ha lehet, még azt is tudd, hogy mennyi hasznot termel.

2. A megfelelő kulcsszavak kiválasztása

3. A következő szempontokat kell befolyásolnod ahhoz, hogy egy kifejezésre előre kerüljön a weboldalad:

  1. Mennyire jól van felépítve technikailag az oldal? (technikai SEO)
  2. Mennyire van jól megírva adott kulcsszóra / kifejezésre / témára a tartalom az oldalon? (tartalmi SEO)
  3. Hány egyéb weboldal hivatkozik arra a weboldalra / tartalomra, mint hiteles forrásra? (linképítés)
  4. Keresőoptimalizálási hibák.

1. Technikai SEO szempontjai:

  • Milyen gyorsan töltődik be az oldal? Ez webáruházaknál szokott gond lenni.
  • Működik-e rendesen az oldal?
  • Mennyire mobilbarát

2. Tartalmi SEO

  1. A kulcsszavak meghatározása
  2. Domain név
  3. A weboldal szerkezete  és az egyes oldalak URL nevei
  4. Fejléc (cím, leírás, kulcsszavak megadása)
  5. Tartalom:
    – Címsorok (headingek: H1, H2),
    – Tartalom szöveges része (paragrafusok, bekezdések, szöveg),
    – Képek,
    – Videók.

2.2. Domain név – a keresőoptimalizálás valójában a domain név választással kezdődik!

Amikor az elsődleges szempont a brand építés, és a weboldalt is kifejezetten a cégre akarja felépíteni, akkor érdemes a cégnevet választani.
Amennyiben a weboldalt egyéb külső marketingeszközzel is szeretné támogatni érdemes választani egy jól csengő, rövid márkanévvel ellátott domain nevet.
Amikor egy szolgáltatást vagy terméket akarsz eladni, akkor a kulcsszó legyen a domain név.
De ne a domain neveken spórolj, hiszen az kb. 2.000 Ft/év!!! Foglald le a céged nevét (.hu és .eu), illetve a fő kulcsszó által adott domian nevet is! Ez utóbbi valószínűleg foglalt, de akkor keress valamilyen névváltozatot!
A domain név legyen könnyen megjegyezhető, lehetőleg minél rövidebb, 2-4 szótag vagy értelmes szó. Ha két szóból áll, akkor foglald le az egybeírt és a kötőjeles változatot is!

Ha több nevet is lefoglaltál, akkor a weboldal az egyik névre kerül, a többi névről pedig kérd meg a regisztrátort, hogy állítsa be az átirányítást arra a domainre.

2.3 A weboldal szerkezete  és az egyes oldalak URL nevei

  • Minden önálló termékcsoport, illetve szolgáltatás külön menüpontba és oldalra kerüljön!
  • Minden oldalnak beszédes (vagyis szöveges) URL neve legyen, ami tartalmazza az oldal fő kulcsszavát, vagyis amit a főcímben is használsz (lásd: virtuarium.hu/kereso-optimalizalas)!
  • Minden oldalon add meg az egyedi fejlécadatokat (lásd következő pont)!
  • Használj 2-7 főmenüt, és legfeljebb még 2 szint mélységű almenü rendszert! Azon belül használhatsz még 1 szint mélységű hivatkozást, ahol kifejted egy-egy kifejezés magyarázatát, de annál mélyebb, bonyolultabb szerkezetet már ne használj! Vagyis a főoldalról legfeljebb 4 kattintással minden elérhető legyen!
  • Használj szöveges menüpontokat, illetve a belső linkek is szövegesek legyenek! Ha kép, haszáld az alt tag-et (mindig), és kerüld a flash, illetve javascipt alkalmazásokat. Érdemes WordPress honlapot használni, mert SEO barát forráskódot ad, és TE, mint felhasználó egy jól kezelhető admint kapsz, amivel könnyen tudod módosítani a weboldalad tartalmát.
  • Készíts oldaltérképet (webhely térkép), ami a láblécből elérhető a felhasználó számára,
  • A weblap készítővel készíttesd el az XML Webhelytérképet is, amit a Google Webmester Eszközök segítségével küldj be, hogy megkönnyíts a Google számára a webhely oldalainak feltérképezését.

2.4 Fejléc: fontos, hogy minden oldalnak egyedi címet, leírást és kulcsszavakat adj!!

A). Az oldal címe (title)

Az oldal címébe tegyük bele a cégünk nevét és a mottónkat, a fő kulcsszavunkat, pl. Virtuarium Informatikai Kft – weblapkészítés, kereső optimalizálás, internet marketing.
A Google általában az ide írt szöveget jeleníti meg a találati listán a weboldal leírásaként.

B). Leírás (meta description)

Írj egy összegző leírást az oldal tartalmáról. Ezzel tájékoztatást adsz a Google-nak és más keresőmotoroknak az oldal tartalmával kapcsolatban. 1-3 értelmes mondat, 100-255 karakter hosszú legyen, tartalmazza a márkanevünket, legfőbb kulcsszavainkat, mottónkat.

C) Kulcsszavak (meta keywords)

A kulcsszavak felsorolása vesszővel elválasztva, ez is 100-255 karakter hosszú legyen.

2.5. Tartalom

A) Címsorok

A főcím (H1 tag) tulajdonságai

  • minden oldalon 1 db legyen az oldal tetején,
  • Tartalmazza az adott oldal legerősebb kulcsszavát,
  • Lehetőleg szöveg legyen (ha mégis kép, akkor is jelöljük h1 tag-nak és az img alt tartalmazza a szöveget),
  • A forráskódban is elöl legyen a többi alcím előtt,
  • Betűméretét tekintve nagyobb legyen a többi címsornál és szövegnél ami a honlapon megtalálható,
  • Használj valamilyen kiemelő betűszínt,
  • Javasolt hossza 10-70 karakter közé essen,
  • Egyedi legyen vagyis az egész weboldalon csak egyszer szerepeljen az a bizonyos h1-s címsor.

H2 és H3 címsorok tulajdonságai

  1. Több is lehet belőle az oldalon, használjuk bátran a bekezdéseknél,
  2. Különbözzön a főcímtől,
  3. Tartalmazza az adott szövegrészre utaló kulcsszót,
  4. Betűméretét tekintve nagyobb legyen a tartalmi rész szövegezésétől, de kisebb a főcímnél,
  5. Érdemes a szövegrésztől eltérő színnel kihangsúlyozni, lehet a főcímmel azonos,
  6. Hossza 10-70 karakter közé essen,
  7. Ajánlatos valamilyen érzelmi hatást kiváltó kifejezést használni amivel a figyelmet meg tudjuk ragadni a további böngészésre.

B) A weboldal tartalma

A honlapodra érkező látogatók többsége információt keres, amit érdekes, minőségi, részletes tartalommal lehet megadni. Ha ilyet talál, akkor elégedett lesz a weboldaladdal, és nagyobb eséllyel válik a vevőddé.

Másrészt jelenleg a Google szempontjából – vagyis keresőoptimalizálási szempontból – a weboldalak helyezésének az előbbre lépéséhez a legfontosabb szempont, hogy valóban minőségi, részletes, és folyamatosan, vagyis rendszeresen megújuló és bővülő tartalom legyen a weboldalon.
A rendszeres megújuló tartalomra a legjobb példa egy webáruház. Ha csak néhány termékünk van, akkor is érdemes egy egyszerű és olcsó webshopot illeszteni a weboldalunkba, illetve egy Akciók oldal, ahol hetente-kéthetente hírt adunk az újabb akciókról.
A folyamatosan bővülő tartalomra a legjobb példa a blog, amin bemutatjuk az újdonságainkat (új termékeinket és szolgáltatásainkat), hírt adunk a rendezvényeinkről.

Formázás és tagolás

A szöveg legyen tagolt, az egyes szövegrészek között legyen üres sor és minden bekezdésnek, szövegrésznek legyen H2-H5 taggal jelölt címe.
Használj kiemeléseket, jelöld meg külön is a kulcsszavakat.
Legyenek jól láthatóak a horgonyszövegek, vagyis a hivatkozások (linkek).

Webáruházak kereső optimalizálása

Képek és videók kereső optimalizálása

3. Linképítés (vagyis a honlapodra mutató linkek gyűjtése)

A Google 1998-ban azzal tört a semmiből az élre, hogy a honlapokra mutató linkek alapján rangsorolta a találatokat. Nagyon leegyszerűsítve, minél több linkje volt egy honlapnak minél értékesebb honlapokról, annál jobb helyezést ért el. Tulajdonképpen ennek az alapja volt maga a PageRank algoritmus.

A helyzet az, hogy sok egyéb híreszteléssel ellentétben ez a mai napig sem változott. A linkek ereje nemhogy nem csökkent a Google értékelésében, hanem nőtt.

Ami változott, hogy milyen linkeket és mennyire értékel a Google. Amíg ugyanis még néhány évvel ezelőtt is hatalmas eredményeket lehetett elérni magyar nyelvű honlapoknál pusztán linkkatalógusokból származó linkekkel, ezek mára nagyrészt értéküket vesztették.

2015 előtt a minél több, annál jobb elv volt érvényben – bizonyos kivételektől eltekintve. Vagyis ha beregisztráltuk az oldalunkat 100-200 linkkatalógusba, máris ott voltunk a találati lista elején. 2016 óta a Google szemében a legfontosabb szempont a weboldal jó helyezésére a sok, hasznos, minőségi, és folyamatosan megújuló TARTALOM!

De azért továbbra is KELLENEK A WEBOLDALADRA MUTATÓ linkek, sőt, amint elkészült a weboldal, az első teendőd legyen a Google webmesterek-be regisztráció, és a honlapod regisztrálása.

Honnan szerezhetsz linkeket?

  1. Linkkatalógusokból. Ha beírod a keresőbe, hogy linkkatalógus, akkor az első oldalon megjelenőkbe érdemes regisztrálnod.

  2. Helymeghatározó oldalakra regisztráció: Google Maps, FourSquare, Yelp, a Google Places, Yahoo!Local. Ezek ténylegesen látogatókat is hozhatnak.

  3. Linkcsere: kérd meg a partnereid, hogy tegyék ki a linked, cserébe te is tedd ki az övékét egy Partnereink vagy Ajánlott linkek oldalra.

  4. PR cikkek
    A (z egykor) magas PageRank értékkel bíró oldalon elhelyezett egyedi leírású, kifejezetten egy számunkra írt cikkben szereplő kulcsszóról kapott link..
    Cikkek megírását és értékes weboldalakon való elhelyezését vállaljuk!
    Egy jó PR cikk nem csak a keresőprogramoknak, hanem az embereknek is szól, tehát érdekes, izgalmas, mint pl. a szabadon olvasható novellákat tartalmazó oldalunk!

  5. Linkcsere saját cikk oldalról.
    A sima linkcserével szemben ilyenkor egy külön oldalt kapsz a partnered honlapján, ahol elhelyezel egy cikket, ami legalább 2.000 karakter hosszú, tartalmazza a weboldalad kulcsszavait és a cikkből mutat a link a honlapodra (Facebook oldaladra, Youtube csatornádra, stb.) És egy PR cikknél is értékesebb, mert itt hasonló témájú a weboldal és az azon elhelyezett cikked.

  6. Linkmegosztók: ezekbe a honlapod aloldalait tudod beküldeni.

  7. Közösségi oldalak: írj egy érdekes cikket, amibe beteszed a linked, fotót, videót, és ha tényleg klassz, akkor sokan megosztják. Ha egy cikket sokan megosztanak, az népszerű, tehát értékes a tartalom, ezért a Google sem hagyhatja figyelmen kívül.

    Kereső optimalizálás

    TEKINTSE MEG LINKÉPÍTÉSI AJÁNLATUNKAT!

4. Keresőoptimalizálási hibák

A fentiekből következőek:

  • Nem keresőbarát URL-ek használata, vagyis az aloldalak URL-ei nem tartalmaznak kulcsszavakat (írásjelekből, számokból áll).
  • Lassan betöltődő weboldal (a legújabb Google algoritmus már a weboldalak betöltési sebességét is figyelembe veszi a keresési rangsor meghatározása során).
  • Nem működő, “tört” linkek vannak az oldalakon (404-es hiba).
  • Hiányzó, vagy minden oldalon azonos metaadatok.
  • Rosszul megírt metaadatok, vagyis az egyedi title tag és meta leírás hiánya, vagy túl hosszú, túl rövid, vagy rossz kulcsszavak megadása.
  • Nincs oldaltérkép,
  • A robotok irányítása nem megfelelő
  • Kevés a tartalom, szöveg,
  • Nincs rendszeresen friss tartalom,
  • Nem optimalizált képek.
  • Nem mobil optimalizált honlap. Ha a weboldalad 5 évesnél régebbi, akkor bizony ideje újítani!

12 kereső optimalizálási hiba, amelyekre különösen felhívnám a figyelmed.

  1. Rossz kulcsszavak kiválasztása. Ahhoz, hogy tudjuk, milyen keresőszavakra kell optimalizálnunk, ahhoz először tudnunk kell, mikre keresnek az Olvasóink. Mik a legaktuálisabb és legégetőbb problémáik, és hogyan változnak ezek az idők folyamán!
  2. egyetlen kulcsszóra akarnak a weboldal tulajdonosok előre kerülni, arra gondolván, hogy azokra biztosan sokan keresnek, csak ugye az a baj, hogy azokra a szavakra már nagyon sok régi oldal van optimalizálva. Azokkal a szavakkal felvenni a versenyt teljesen felesleges, ráadásul az egyetlen szóból álló keresőkifejezésekre történő keresések egyre kisebb jelentőséggel bírnak a felhasználóknál is. Mindenki szeretne első lenni a mágikus kulcsszóra. De a valóságban ez a kulcsszó a keresési forgalom alig 1%-át hozza, a többit a long tail találatok.Ezért nem arra kell törekedni, hogy egy-egy kulcsszóra az elsők legyünk, hanem sok kifejezésre legyünk jelen a találati listán.
  3. a túl kevés tartalom. 10 éve még a technikai megoldásokon és a rengeteg bejövő link begyűjtésén állt vagy bukott a siker, ma pedig a szövegen, a gyakorlatilag elképzelhetetlenül sok szövegen.kreatív írónkkal készülünk arra, hogy szövegírási megbízásokat vállaljunk, majd gondolj ránk, ha nem jutsz előrébb a találati listán…
  4. Infinite Scroll, vagyis a folytonos görgetés használata (a végtelen hosszú oldal). A különböző termékeidet, szolgáltatásaidat külön menüpontokba tedd.
  5. Bármilyen Auto-Play (magától elinduló) lehetőség
    Sose használj Auto-Play jellegű tartalmakat oldalon, se videó, se zene, se animáció formájában. Senki sem szereti, ha váratlanul elindul egy videó vagy hang, aminek nem tudjuk a forrását és mire megtaláljuk, az őrületbe kerget. Ilyenkor a legtöbben még az oldalt is bezárják.
  6. Tartalom másolás
    Írj saját, egyedi bemutatkozó szöveget, termékajánlást, szolgáltatás leírást!
  7. Túl sok a kulcsszó a tartalomban. A szöveget (elsősorban) az embereknek írd, és ne a Google-nak!
  8. Közösségi marketing hiánya.
  9. Csak a főoldalra mutató linkek gyűjtése, építése. Igyekezz egyforma arányban gyűjteni a különböző aloldalakra mutató linkeket!
  10. A keresőoptimalizálást elég egyszer megcsinálni. NEM! Egy linképítési kampány hozhat szép eredményeket, de tartós sikerben ne reménykedj, Még egy kisebb cégnél, ahol néhány aloldal található, is érdemes 3 évente költeni rá, ha viszont erősebb kulcsszavakra ott akarsz maradni a lista elején, az folyamatos munkát igényel!  
  11. Ne dőlj be az egy hónap alatt sikert ígérő cégeknek! A valóságban egy weboldalt a főbb kulcsszavakra a keresési lista első oldalára felhozni – és ott tartani – több év munkája.
  12. A legnagyobb hiba: ha nem foglalkozol keresőoptimalizálással!

 

NE feledd: a keresőoptimalizálás az online marketing része,
a
legrosszabb marketing pedig az, ha nincs marketing!