Online marketing felsőfokon! – Weblapkészítés, internet marketing, kereső optimalizálás
Ügyfélszolgálat: +36 20 236 8400

Kereső optimalizálás

I. Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás (angolul SEO, Search Engine Optimization) célja, hogy a weboldalunk a keresési találatokban minél előkelőbb helyre kerüljön.

De biztos így van ez? Miért jó neked, ha előre kerül a weboldalad?

II. Keresőoptimalizálás előnyei

  • Több látogatója lesz a honlapodnak,
  • Ha több a látogatód, akkor jó eséllyel több lesz a vásárlód,
  • Ha van hírleveled, akkor több lesz a hírlevélre feliratkozód.

III. Keresőoptimalizálás hátrányai

  • Ne várj azonnali eredményt! Általában több hónapos folyamat, ahogy a honlapod szép lassan kúszik előre a találati listán,
  • Menet közben nehéz a kulcsszavakra történő változtatás,
  • Nem egyszerű a weboldal egyes aloldalait megjeleníttetni.

A SEO-val ugyanis hosszabb idő elteltével lehet a találati lista élére kerülni, ezt nem mindenki tudja vagy akarja kivárni, ezért inkább a fizetett hirdetéseket választja.

 

IV. A keresőoptimalizálás alapjai

1. Határozd meg pontosan a honlapod üzleti célját. Tudd, hogy pontosan mivel és hogyan hoz neked hasznot, hogyan járul hozzá a vállalkozásod sikeréhez. Ha lehet, még azt is tudd, hogy mennyi hasznot termel.

2. A megfelelő kulcsszavak kiválasztása

3. A következő szempontokat kell befolyásolnod ahhoz, hogy egy kifejezésre előre kerüljön a weboldalad:

  1. Mennyire jól van felépítve technikailag az oldal? (technikai SEO)
  2. Mennyire van jól megírva adott kulcsszóra / kifejezésre / témára a tartalom az oldalon? (tartalmi SEO)
  3. Hány egyéb weboldal hivatkozik arra a weboldalra / tartalomra, mint hiteles forrásra? (linképítés)
  4. Keresőoptimalizálási hibák.

1. Technikai SEO szempontjai:

  • Milyen gyorsan töltődik be az oldal? Ez webáruházaknál szokott gond lenni.
  • Működik-e rendesen az oldal?
  • Mennyire mobilbarát

2. Tartalmi SEO

  1. A kulcsszavak meghatározása
  2. Domain név
  3. A weboldal szerkezete  és az egyes oldalak URL nevei
  4. Fejléc (cím, leírás, kulcsszavak megadása)
  5. Tartalom:
    – Címsorok (headingek: H1, H2),
    – Tartalom szöveges része (paragrafusok, bekezdések, szöveg),
    – Képek,
    – Videók.

2.2. Domain név – a keresőoptimalizálás valójában a domain név választással kezdődik!

Amikor az elsődleges szempont a brand építés, és a weboldalt is kifejezetten a cégre akarja felépíteni, akkor érdemes a cégnevet választani.
Amennyiben a weboldalt egyéb külső marketingeszközzel is szeretné támogatni érdemes választani egy jól csengő, rövid márkanévvel ellátott domain nevet. Amikor egy szolgáltatást vagy terméket akarsz eladni, akkor a kulcsszó legyen a domain név.
De ne a domain neveken spórolj, hiszen az kb. 2.000 Ft/év!!! Foglald le a céged nevét (.hu és .eu), illetve a fő kulcsszó által adott domian nevet is! Ez utóbbi valószínűleg foglalt, de akkor keress valamilyen névváltozatot! A domain név legyen könnyen megjegyezhető, lehetőleg minél rövidebb, 2-4 szótag vagy értelmes szó. Ha két szóból áll, akkor foglald le az egybeírt és a kötőjeles változatot is!

Ha több nevet is lefoglaltál, akkor a weboldal az egyik névre kerül, a többi névről pedig kérd meg a regisztrátort, hogy állítsa be az átirányítást arra a domainre.

2.3 A weboldal szerkezete  és az egyes oldalak URL nevei

  • Minden önálló termékcsoport, illetve szolgáltatás külön menüpontba és oldalra kerüljön!
  • Minden oldalnak beszédes (vagyis szöveges) URL neve legyen, ami tartalmazza az oldal fő kulcsszavát, vagyis amit a főcímben is használsz (lásd: virtuarium.hu/kereso-optimalizalas)!
  • Minden oldalon add meg az egyedi fejlécadatokat (lásd következő pont)!
  • Használj 2-7 főmenüt, és legfeljebb még 2 szint mélységű almenü rendszert! Azon belül használhatsz még 1 szint mélységű hivatkozást, ahol kifejted egy-egy kifejezés magyarázatát, de annál mélyebb, bonyolultabb szerkezetet már ne használj! Vagyis a főoldalról legfeljebb 4 kattintással minden elérhető legyen!
  • Használj szöveges menüpontokat, illetve a belső linkek is szövegesek legyenek! Ha kép, haszáld az alt tag-et (mindig), és kerüld a flash, illetve javascipt alkalmazásokat. Érdemes WordPress honlapot használni, mert SEO barát forráskódot ad, és TE, mint felhasználó egy jól kezelhető admint kapsz, amivel könnyen tudod módosítani a weboldalad tartalmát.
  • Készíts oldaltérképet (webhely térkép), ami a láblécből elérhető a felhasználó számára,
  • A weblap készítővel készíttesd el az XML Webhelytérképet is, amit a Google Webmester Eszközök segítségével küldj be, hogy megkönnyíts a Google számára a webhely oldalainak feltérképezését.

2.4 Fejléc: fontos, hogy minden oldalnak egyedi címet, leírást és kulcsszavakat adj!!

A). Az oldal címe (title)

Az oldal címébe tegyük bele a cégünk nevét és a mottónkat, a fő kulcsszavunkat, pl. Virtuarium Informatikai Kft – weblapkészítés, kereső optimalizálás, internet marketing. A Google általában az ide írt szöveget jeleníti meg a találati listán a weboldal leírásaként.

B). Leírás (meta description)

Írj egy összegző leírást az oldal tartalmáról. Ezzel tájékoztatást adsz a Google-nak és más keresőmotoroknak az oldal tartalmával kapcsolatban. 1-3 értelmes mondat, 100-255 karakter hosszú legyen, tartalmazza a márkanevünket, legfőbb kulcsszavainkat, mottónkat.

C) Kulcsszavak (meta keywords)

2009-től teljesen felesleges a kulcsszavak kiírása.

2.5. Tartalom

A) Címsorok

A főcím (H1 tag) tulajdonságai

  • minden oldalon 1 db legyen az oldal tetején,
  • Tartalmazza az adott oldal legerősebb kulcsszavát,
  • Lehetőleg szöveg legyen (ha mégis kép, akkor is jelöljük h1 tag-nak és az img alt tartalmazza a szöveget),
  • A forráskódban is elöl legyen a többi alcím előtt,
  • Betűméretét tekintve nagyobb legyen a többi címsornál és szövegnél ami a honlapon megtalálható,
  • Használj valamilyen kiemelő betűszínt,
  • Javasolt hossza 10-70 karakter közé essen,
  • Egyedi legyen vagyis az egész weboldalon csak egyszer szerepeljen az a bizonyos h1-s címsor.

H2 és H3 címsorok tulajdonságai

  1. Több is lehet belőle az oldalon, használjuk bátran a bekezdéseknél,
  2. Különbözzön a főcímtől,
  3. Tartalmazza az adott szövegrészre utaló kulcsszót,
  4. Betűméretét tekintve nagyobb legyen a tartalmi rész szövegezésétől, de
    kisebb a főcímnél,
  5. Érdemes a a szövegrésztől eltérő színnel kihangsúlyozni, lehet a főcímmel azonos,
  6. Hossza 10-70 karakter közé essen,
  7. Ajánlatos valamilyen érzelmi hatást kiváltó kifejezést használni amivel a figyelmet meg tudjuk ragadni a további böngészésre.

B) A weboldal tartalma

A honlapodra érkező látogatók többsége információt keres, amit érdekes, minőségi, részletes tartalommal lehet megadni. Ha ilyet talál, akkor elégedett lesz a weboldaladdal, és nagyobb eséllyel válik a vevőddé.

Másrészt a jelenleg a Google szempontjából – vagyis keresőoptimalizálási szempontból – a weboldalak helyezésének az előbbre lépéséhez a legfontosabb szempont, hogy valóban minőségi, részletes, és folyamatosan, vagyis rendszeresen megújuló és bővülő tartalom legyen a weboldalon.

A Google a Kolibri algoritmus óta már nem csak a kulcsszavak előfordulását figyeli a szövegben, illetve annak bizonyos részein, hanem próbálja értelmezni is a szöveget. Ezért nem kulcsszavakra kell optimalizálni, hanem témákra.

A rendszeres megújuló tartalomra a legjobb példa egy webáruház. Ha csak néhány termékünk van, akkor is érdemes egy egyszerű és olcsó webshopot illeszteni a weboldalunkba, illetve egy külön Akciók oldalt is fenntartani, ahol hetente-kéthetente hírt adunk az újabb akciókról.

A folyamatosan bővülő tartalomra a legjobb példa a blog, amin bemutatjuk az újdonságainkat (új termékeinket és szolgáltatásainkat), hírt adunk a rendezvényeinkről.

Formázás és tagolás

A szöveg legyen tagolt, az egyes szövegrészek között legyen üres sor és minden bekezdésnek, szövegrésznek legyen H2-H5 taggal jelölt címe. Használj kiemeléseket, jelöld meg külön is a kulcsszavakat. Legyenek jól láthatóak a horgonyszövegek, vagyis a hivatkozások (linkek).

Webáruházak kereső optimalizálása

Képek és videók kereső optimalizálása

3. Linképítés (vagyis a honlapodra mutató linkek gyűjtése)

A Google 1998-ban azzal tört a semmiből az élre, hogy a honlapokra mutató linkek alapján rangsorolta a találatokat. Nagyon leegyszerűsítve, minél több linkje volt egy honlapnak minél értékesebb honlapokról, annál jobb helyezést ért el. Tulajdonképpen ennek az alapja volt maga a PageRank algoritmus.

A helyzet az, hogy sok egyéb híreszteléssel ellentétben ez a mai napig sem változott. A linkek ereje nemhogy nem csökkent a Google értékelésében, hanem nőtt.

Ami változott, hogy milyen linkeket és mennyire értékel a Google. Amíg ugyanis még néhány évvel ezelőtt is hatalmas eredményeket lehetett elérni magyar nyelvű honlapoknál pusztán linkkatalógusokból származó linkekkel, ezek mára nagyrészt értéküket vesztették.

2015 előtt a minél több, annál jobb elv volt érvényben – bizonyos kivételektől eltekintve. Vagyis ha beregisztráltuk az oldalunkat 100-200 linkkatalógusba, máris ott voltunk a találati lista elején. 2016 óta a Google szemében a legfontosabb szempont a weboldal jó helyezésére a sok, hasznos, minőségi, és folyamatosan megújuló TARTALOM!

De azért továbbra is KELLENEK A WEBOLDALADRA MUTATÓ linkek, sőt, amint elkészült a weboldal, az első teendőd legyen a Google webmesterek-be regisztráció, és a honlapod regisztrálása.

Honnan szerezhetsz linkeket?

  1. Linkkatalógusokból. Ha beírod a keresőbe, hogy linkkatalógus, akkor az első oldalon megjelenőkbe érdemes regisztrálnod.

  2. Helymeghatározó oldalakra regisztráció: Google Maps, FourSquare, Yelp, a Google Places, Yahoo!Local. Ezek ténylegesen látogatókat is hozhatnak.

  3. Linkcsere: kérd meg a partnereid, hogy tegyék ki a linked, cserébe te is tedd ki az övékét egy Partnereink vagy Ajánlott linkek oldalra.

  4. PR cikkek
    A (z egykor) magas PageRank értékkel bíró oldalon elhelyezett egyedi leírású, kifejezetten egy számunkra írt cikkben szereplő kulcsszóról kapott link..

  5. Linkcsere saját cikk oldalról.
    A sima linkcserével szemben ilyenkor egy külön oldalt kapsz a partnered honlapján, ahol elhelyezel egy cikket, ami legalább 2.000 karakter hosszú, tartalmazza a weboldalad kulcsszavait és a cikkből mutat a link a honlapodra (Facebook oldaladra, Youtube csatornádra, stb.) És egy PR cikknél is értékesebb, mert itt hasonló témájú a weboldal és az azon elhelyezett cikked.

  6. Linkmegosztók: ezekbe a honlapod aloldalait tudod beküldeni.

  7. Közösségi oldalak: írj egy érdekes cikket, amibe beteszed a linked, fotót, videót, és ha tényleg klassz, akkor sokan megosztják. Ha egy cikket sokan megosztanak, az népszerű, tehát értékes a tartalom, ezért a Google sem hagyhatja figyelmen kívül.

    kereső optimalizálás

4. Keresőoptimalizálási hibák

A fentiekből következőek:

  • Nem keresőbarát URL-ek használata, vagyis az aloldalak URL-ei nem tartalmaznak kulcsszavakat (írásjelekből, számokból áll).
  • Lassan betöltődő weboldal (a legújabb Google algoritmus már a weboldalak betöltési sebességét is figyelembe veszi a keresési rangsor meghatározása során).
  • Nem működő, “tört” linkek vannak az oldalakon (404-es hiba).
  • Hiányzó, vagy minden oldalon azonos metaadatok.
  • Rosszul megírt metaadatok, vagyis az egyedi title tag és meta leírás hiánya, vagy túl hosszú, túl rövid, vagy rossz kulcsszavak megadása.
  • Nincs oldaltérkép,
  • A robotok irányítása nem megfelelő
  • Kevés a tartalom, szöveg,
  • Nincs rendszeresen friss tartalom,
  • Nem optimalizált képek.
  • Nem mobil optimalizált honlap. Ha a
    weboldalad 5 évesnél régebbi, akkor bizony ideje újítani!

12 kereső optimalizálási hiba, amelyekre
különösen felhívnám a figyelmed.

  1. Rossz kulcsszavak kiválasztása. Ahhoz, hogy tudjuk, milyen keresőszavakra kell optimalizálnunk, ahhoz először tudnunk kell, mikre keresnek az Olvasóink. Mik a legaktuálisabb és legégetőbb problémáik, és hogyan változnak ezek az idők folyamán!
  2. egyetlen kulcsszóra akarnak a weboldal tulajdonosok előre kerülni, arra gondolván, hogy azokra biztosan sokan keresnek, csak ugye az a baj, hogy azokra a szavakra már nagyon sok régi oldal van optimalizálva. Azokkal a szavakkal felvenni a versenyt teljesen felesleges, ráadásul az egyetlen szóból álló keresőkifejezésekre történő keresések egyre kisebb jelentőséggel bírnak a felhasználóknál is. Mindenki szeretne első lenni a mágikus kulcsszóra. De a valóságban ez a kulcsszó a keresési forgalom alig 1%-át hozza, a többit a long tail találatok.Ezért nem arra kell törekedni, hogy egy-egy kulcsszóra az elsők legyünk, hanem sok kifejezésre legyünk jelen a találati listán.
  3. a túl kevés tartalom. 10 éve még a technikai megoldásokon és a rengeteg bejövő link begyűjtésén állt vagy bukott a siker, ma pedig a szövegen, a gyakorlatilag elképzelhetetlenül sok szövegen.kreatív írónkkal készülünk arra, hogy szövegírási megbízásokat vállaljunk, majd gondolj ránk, ha nem jutsz előrébb a találati listán…
  4. Infinite Scroll, vagyis a folytonos görgetés használata (a végtelen hosszú oldal). A különböző termékeidet, szolgáltatásaidat külön menüpontokba tedd.
  5. Bármilyen Auto-Play (magától elinduló) lehetőség Sose használj Auto-Play jellegű tartalmakat oldalon, se videó, se zene, se animáció formájában. Senki sem szereti, ha váratlanul elindul egy videó vagy hang, aminek nem tudjuk a forrását és mire megtaláljuk, az őrületbe kerget. Ilyenkor a legtöbben még az oldalt is bezárják.
  6. Tartalom másolás Írj saját, egyedi bemutatkozó szöveget, termékajánlást, szolgáltatás leírást!
  7. Túl sok a kulcsszó a tartalomban. A szöveget (elsősorban) az embereknek írd, és ne a Google-nak!
  8. Közösségi marketing hiánya.
  9. Csak a főoldalra mutató linkek gyűjtése, építése. Igyekezz egyforma arányban gyűjteni a különböző aloldalakra mutató linkeket!
  10. A keresőoptimalizálást elég egyszer megcsinálni. NEM! Egy linképítési kampány hozhat szép eredményeket, de tartós sikerben ne reménykedj, Még egy kisebb cégnél, ahol néhány aloldal található, is érdemes 3 évente költeni rá, ha viszont erősebb kulcsszavakra ott akarsz maradni a lista elején, az folyamatos munkát igényel!  
  11. Ne dőlj be az egy hónap alatt sikert ígérő cégeknek! A valóságban egy weboldalt a főbb kulcsszavakra a keresési lista első oldalára felhozni – és ott tartani – több év munkája.
  12. A legnagyobb hiba: ha nem foglalkozol keresőoptimalizálással!

NE feledd: a keresőoptimalizálás az online marketing része,
a legrosszabb marketing pedig az, ha nincs marketing.