Amit a fizetett hirdetésekről mindenképp tudni kell
Mikor adjunk fel fizetett hirdetéseket, avagy a fizetett hirdetések előnyei
- Fizetni csak a hirdetésre való rákattintások után kell,
- Figyelemmel kísérheted a költségek alakulását,
- A szűrési lehetőségek beállításával könnyebben tudod megcélozni a célközönséged,
- A hirdetések szövege megváltoztatható,
- Lehet – sőt, sokszor célszerű – aloldalakat is reklámozni,
- Egyedi termék vagy márka reklámozására kiváló eszköz,
- Egy kampány, akció, esemény meghirdetésére kiváló eszköz.
Fizetett hirdetések hátrányai
- Költséges,
- Amíg van pénzügyi fedezeted, csak addig jelenik meg a hirdetésed,
- A felhasználók többnyire nem szeretik.
Mindenképp kereső optimalizálással együtt érdemes használni.
Miért hirdess mégis?
- Az online hirdetés mérhető, és pontos statisztikát kapunk,
- Általában hatékonyabb, mint egy offline hirdetés,
- Jól tervezhető.
Mikor jó a hirdetés?
Ha hatékony. Online hirdetéskor ne a “Minél többen látják, annál jobb” elv vezéreljen, hanem az előre jól kigondolt célközönség megtalálása. Mert csak akkor lehet nyereséges a reklámunk.
Míg régebben az ingyenes posztokkal is szép eredményeket lehetett elérni, mára sokkal inkább a jól megtervezett, fókuszált hirdetési kampányok a nyerők. Egy kisvállalkozónak sokkal egyszerűbb, hatékonyabb és kifizetődőbb megbíznia egy közösségi oldal menedzsert, aki felelős a tartalmakért, reklámokért, mintha saját maga menedzselné azokat.
Mire figyeljünk oda?
- A kampány céljának meghatározása
- Célközönség meghatározása,
- Kulcsszó vagy közönségkutatás,
- Érkező oldal összeállítása,
- Kampány struktúrája,
- Hirdetés szövege,
- Grafikai elemek,
- Kampány indítása,
- Elemzés, jelentések,
- Optimalizálás
1. Az első és legfontosabb kérdés, hogy mi a célunk a hirdetéssel? A céljaink lehetnek:
- több látogató a honlapunkon,
- több hírlevélre feliratkozó a honlapunkon,
- több vásárló,
- több lájkoló a közösségi oldalunkon,
- Egyéb adatgyűjtés.
2. Célközönség meghatározása
A célközönség ez esetben nem a vállalkozásunk célközönségét jelenti, hanem az adott hirdetés céljának megfelelő közönséget. Ez főleg a Facebookra érvényes, mert ott nagyon jól behatárolható!
Feltétlenül tudjunk válaszolni a következőkre:
- Neme,
- Életkor,
- Hol élnek az ideális felhasználóim/vásárlóim?
- A célközönségnek miért van szüksége a termékemre/szolgáltatásomra?
- Hogyan is gondolkodik a célközönségem, ha az adott problémájára megoldást keres?
3. A kulcsszavak és érdeklődési körök kutatása
A Google Adwords hirdetéseknél kell beállítani, lásd lejjebb.
4. Érkező oldalak
Minden hirdetésünk egy bizonyos, a kampányra szabott érkező oldalra mutasson. Természetesen ez nem minden esetben van így, egy webshop termék esetében az érkező oldal maga a webshopon található termékoldal.
Az előző oldalon olvashattad, hogy a vásárlásra ösztönzést szépen felépítheted: látogató szerzés – hírlevélre feliratkozás – vásárlásra ösztönzés. De hogyan érd el, hogy feliratkozzanak a hírleveledre? Ehhez kell készíteni egy ún. csali oldalt, ahol valamilyen ingyenes terméket kínálsz a hírleveledre feliratkozónak. Ez lehet e-book, vásárlási utalvány, hasznos oktató video, stb.
Ügyeljünk rá, hogy az érkező oldal fejlécében kiemelt helyen helyezzük el a rövid, tömör és kapcsolódó üzenetet, fontos, hogy az oldalra érkező azonnal tudja, hogy hova érkezett, és a feltételezett hirdetéssel, akcióval, hírlevéllel kapcsolatban rögtön visszacsatolást kapjon.
A kiemelt és rövid leírást már követheti egy kisebb, kevésbé hangsúlyos, a fő üzenet alatt található részletezés, ahol 1-2 mondatban foglalhatjuk össze a szolgáltatásunk, termékünk, akciónk lényegét.
Meg kell ismerkedned a konverzió fogalmával: a konverzió azt jelenti, hogy az érkező látogató (azaz érdeklődő) valamilyen, a honlap tulajdonosa számára értékkel bíró dolgot tesz, például megrendel egy terméket, feliratkozik egy hírlevélre, ajánlatot kér, megoszt, stb. Ezt a kampány célja határozza meg, ha terméket vagy szolgáltatást hirdetünk, akkor az opcionális választás űrlap (adat megadás), letöltés vagy vásárlás is lehet.
5. Kampányok struktúrája
Fontos, hogy a weboldalad jól tagolt legyen, vagyis minden témára legyen egy jól leírt, elkészített menüpont.
Kulcsszó – weblap URL – hirdetés leírás hármas összhangja, vagyis minden kulcsszóra legyen egy külön menüpontod és külön megszövegezett hirdetés. Pl. női fehérnemű kulcsszavak: bugyi, harisnya, melltartó. Legyen mindnek külön menüpontja, és más-más hirdetési szöveg is jelenjen meg, ha valaki bugyit (tangát), harisnyát vagy melltartót keres.
6. A hirdetés szövege
Szövegírás előtt tisztázzuk és fektessük le a kommunikációs stílusunk alapjait, tudjuk, hogy kinek hirdetünk és mi a hirdetés érkező oldala. Ezen alapvetések után kezdjük el a hirdetési szövegek írását, de már úgy, hogy pontosan ismerjük az előírásokat, pl. az engedélyezett karakterszámot. Nem mindegy, hogy 150 vagy 400 karakterünk van valamit bemutatni, vagy valakit meggyőzni.
Aranyszabályok:
- A hirdetés szövegében a vevő érzelmire hass!
- Emeljük ki ajánlatunk főbb elemeit, előnyeit!
- Ne pazaroljuk a helyet telefonszámra vagy egyéb kontakt adatra. Az ilyen információkat a linkre kattintva a honlapunkon találja meg.
7. Grafikai elemek
Egy képes hirdetés mindig kifejezőbb és figyelem felkeltőbb, mint a csak szöveges. Mekkora lesz a kép? Vagy inkább video legyen? Mindenképp, mire eljutsz a hirdetés folyamatához, készen kell lennie a hirdetésednek, sőt, érdemes mindjárt 2-3 különböző verziót is készítened, hogy akár menet közben is változtathass rajta. Éppen a kudarc elkerülése végett érdemes tesztelni is a meglévő vásárlókon.
8. Kampány indítása
9. Elemzések, jelentések
Minden kattintás alapú hirdetési rendszerben minden pontosan mérhető, kizárólag a teljesítmény után fizetünk. Ez az előny csak akkor domborodik ki igazán, ha ezeket az eredményeket mérjük, majd elemezzük is.
A jelentéskészítés azt jelenti, hogy valamilyen formában, a cél szemszögéből vizsgálva kielemezzük az elemzőrendszer eredményeit. Mi teljesít jól, rosszul, mely hirdetés a sikeresebb, konvertál jobban, hoz nagyobb látogatottságot, stb.
A jelentéskészítés és elemzés az előkészítő terepe az optimalizálásnak, mely a kulcsa a PPC hirdetések előzményének kiaknázásának.
10. Optimalizálás
Hirdetéseink futnak, teljesítenek, az elemzéseknek köszönhetően már azt is látjuk, hogy hogyan.
Ezekből az elemzésekből két fontos csoportra oszlanak a következtetések: a hirdetés megjelenésének helyén látható és történő folyamatokra (hirdetés kreatívja, célcsoportja, helye, teljesítménye), valamint a kattintás utáni eseményekre (oldalon eltöltött idő, konverziós ráta, kattintások, stb.).
Mindkét csoport ugyanolyan fontos, ezért egyiket sem szabad elhanyagolni. Magukat a hirdetéseket folyamatosan változtatni kell a jobb teljesítmény eléréséhez: az eredményeken látjuk, hogy melyek teljesítenek a célnak megfelelően, és melyek nem. Legyünk bátrak és a rosszul teljesítők helyett új kreatívval „támadjunk”.
Google AdWords
Az AdWords a Google által üzemeltetett kattintás alapú online hirdetési rendszer. Az AdWords-nél Te adod meg, hogy legfeljebb mennyit fizetsz egy olyan látogatóért, aki a hirdetésedre kattint, illetve azt is megadhatod, hogy naponta mekkora összeget szánsz a hirdetés megjelentetésére. Valójában egy kulcsszóra történő kattintás díját a verseny határozza meg.
Az AdWords az egyike azon keresőmarketing szolgáltatásoknak, ahol azonnal eredmények tapasztalhatóak a kampány aktiválását követően!
Mi az előnye?
A vásárló vagy érdeklődő olyan személy, aki azért kattint az hirdetésedre, mert a Te terméked vagy szolgáltatásod keresi. A vásárló a hirdetésre klikkelve pedig azonnal ahhoz a termékinformációhoz jut, amit keres, tehát a figyelme nem terelődik el a konkrét célról, ezzel igen magas valószínűséggel ügyféllé konvertálható.
Mi a hátránya?
Ügyeljünk a helyes beállításokra, mert ha túl sok érdeklődőt merítünk, akikből utána nem lesz vásárló (vagyis rossz a konverziós rátánk), akkor nagyon drága tud lenni.
FACEBOOK hirdetés
Facebook hirdetési rendszere másképp működik mint a Google AdWords. A Facebook hirdetések a felhasználó profiljához, érdeklődéséhez, lakhelyéhez stb… igazodnak és nem a kereséséhez.
A Facebook hirdetés révén célzottan érhetsz el egyes célcsoportokat korosztály, érdeklődési kör szerint. A hirdetéseiddel szerezhetsz lájkolókat, de küldheted a kattintókat azonnal a honlapodra is, akár egy termékedre, akciódra, akár a hírlevél feliratkozási lehetőségre.
Előnye, hogy nagy tömegeket érhetsz el olcsón, hátránya, hogy ki kell tapasztalni, rendszeresen figyelni, megújítani a hirdetéseidet, hogy hatékonyak maradjanak.
- Hirdetés létrehozása linkre kattintunk.
- Advertise Your Page
- Ezek mellett, ha oldalként bejegyzést teszünk közzé, a közzététel gomb mellett a Reklámozd feliratra kattintva tehetjük meg ugyanezt.
Szponzorált bejegyzések
Itt már meglévő, vagy éppen új üzenőfali bejegyzéseinket hirdethetjük. Ez lehet bármilyen bejegyzés: szöveges poszt, kép, videó, link. Ezek a szponzorált bejegyzések is a hirdetések oszlopban jelennek majd meg.
Itt is van ’Támogatott események opció’, amely másoknak megjeleníti a bejegyzést, ha valamelyik ismerősül kedveli, kommenteli, vagy megosztja a bejegyzésed, hirdetésed. Meghatározhatjuk, hogy melyik eseménynél jelenjen meg a bejegyzés, de itt sem jelent extra kiadást, ha mindhárom négyzetet kipipáljuk.
A harmadik lehetőség a szponzorált bejegyzésekhez hasonlít, azonban itt a ’Fizetés’ részben láthatunk majd eltérést.
A Facebook Ads egyik legerősebb fegyvere a közönség kiválasztása. Az adatok megadása során, a jobb oldalon található ’Audience’ felirat alatt láthatjuk majd, hogy hány embert tudunk majd elérni beállításaink után, valamint azt is, hogy milyen kritériumokat határoztunk meg.
Először is hely szerint célozhatjuk meg a felhasználókat, választhatunk országot, megyét, várost és irányítószámot. Város kiválasztása esetén megadhatunk egy egységnyi sugarú kört, így az azon belül eső várások lakosai is láthatják hirdetésünket.
Életkor és nem megadása után lehetőségünk van érdeklődési körök megadására. Ezek a Faccebook rajongói oldalain alapulnak, vagyis olyan személyeknek jelennek majd meg, akik a megadott oldalakat kedvelik.
A Broad Categories-ban nagyobb témákat jelölhetünk ki, így ha például az érdeklődési körökben csak a Nike és Adidas futball oldalait adnánk meg, itt megadhatjuk tágabb kategóriaként a futballt, így a hirdetést más focival kapcsolatos oldalak rajongói is látni fogják.
A Connections részen beállíthatjuk, hogy milyen kapcsolatokkal rendelkezőket célzunk meg. Szűkíthetünk azokra, akik már kedvelték oldalunkat, olyanokra, akik még nem, de beállíthatunk egyéb kapcsolatokat is. Például tudjuk bizonyos ismerőseinkről, hogy sok baráttal rendelkeznek, így őket célozzuk meg, vagy éppen olyanokat, akik nem ismerőseik az adott személynek.
Az Advanced Targeting Options lenyitásával még több beállítást kapunk, ahol kiválaszthatunk érdeklődési kört (férfi, nő), kapcsolatot (egyedülálló, kapcsolatban, stb.), oktatási intézményt és munkahelyet is.
Beállíthatjuk, hogy naponta hány forintot szánunk rá, vagy az egész kampányra szánt összeget.
Amire ügyelj…
Ha 20% szövegnél több foglalja el a képed területét, akkor magasabb költséggel, kisebb megjelenéssel büntet a Facebook. Amikor kevés a szöveg, a dizájn dominál. A kép támassza alá a mondanivalód, legyen figyelemfelkeltő, de a szöveg nagyobbik részét a hirdetés szöveges részébe írd.
Etarget |
A Google adwords sikerén felbuzdulva több cég is megpróbálkozott a PPC, vagyis kattintás alapú reklámok rendszerével. Sok honlaptulajdonos elhelyez az oldalán reklámokat jutalékért cserébe, ilyen hirdetési rendszert kínál az Etarget is. Olcsóbb, mint a Google Adwords.
Bannerhirdetések
Az Etarget az egyik legjelentősebb banner hirdetéseket is lehetővé tevő szolgáltató Magyarországon. Inkább multik használják, pl. index.hu-n, origo.hu-n, stb, mivel itt jellemzően milliós nagyságrendű hirdetési összegről beszélünk.
Mit várhatok, ha szakembert bízok meg a honlapom hirdetésének menedzselésével?
Sokan úgy gondolják, nem egy nagy összeg, ha 10-20 ezer forintot elköltenek online hirdetésre. Ha azonban az nem hatékony, akkor 1 forintot is kár kiadni érte. A tapasztalt szakember legalább a buktatókra fel tudja hívni a figyelmet:
- felvilágosítást ad a várható hatékonyságról (hány kattintásból lesz egy vevő),
- segít a megfelelő kulcsszavak kiválasztásában,
- megírja a hirdetések szövegét,
- elkészíti a hirdetés fotót, videót,
- összhangba hozza a hirdetést és a célzott weboldalt,
- segít a webstatisztika értelmezésében.