I. Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás (angolul SEO, Search Engine Optimization) célja, hogy a weboldalunk a keresési találatokban minél előkelőbb helyre kerüljön.
De biztos így van ez? Miért jó neked, ha előre kerül a weboldalad?
II. Keresőoptimalizálás előnyei
- Több látogatója lesz a honlapodnak,
- Ha több a látogatód, akkor jó eséllyel több lesz a vásárlód,
- Ha van hírleveled, akkor több lesz a hírlevélre feliratkozód.
III. Keresőoptimalizálás hátrányai
- Ne várj azonnali eredményt! Általában több hónapos folyamat, ahogy a honlapod szép lassan kúszik előre a találati listán,
- Menet közben nehéz a kulcsszavakra történő változtatás,
- Nem egyszerű a weboldal egyes aloldalait megjeleníttetni.
A SEO-val ugyanis hosszabb idő elteltével lehet a találati lista élére kerülni, ezt nem mindenki tudja vagy akarja kivárni, ezért inkább a fizetett hirdetéseket választja.
IV. A keresőoptimalizálás alapjai
1. Határozd meg pontosan a honlapod üzleti célját. Tudd, hogy pontosan mivel és hogyan hoz neked hasznot, hogyan járul hozzá a vállalkozásod sikeréhez. Ha lehet, még azt is tudd, hogy mennyi hasznot termel.
2. A megfelelő kulcsszavak kiválasztása
3. A következő szempontokat kell befolyásolnod ahhoz, hogy egy kifejezésre előre kerüljön a weboldalad:
- Mennyire jól van felépítve technikailag az oldal? (technikai SEO)
- Mennyire van jól megírva adott kulcsszóra / kifejezésre / témára a tartalom az oldalon? (tartalmi SEO)
- Hány egyéb weboldal hivatkozik arra a weboldalra / tartalomra, mint hiteles forrásra? (linképítés)
- Keresőoptimalizálási hibák.
1. Technikai SEO szempontjai:
- Milyen gyorsan töltődik be az oldal? Ez webáruházaknál szokott gond lenni.
- Működik-e rendesen az oldal?
- Mennyire mobilbarát
2. Tartalmi SEO
- A kulcsszavak meghatározása
- Domain név
- A weboldal szerkezete és az egyes oldalak URL nevei
- Fejléc (cím, leírás, kulcsszavak megadása)
- Tartalom:
– Címsorok (headingek: H1, H2),
– Tartalom szöveges része (paragrafusok, bekezdések, szöveg),
– Képek,
– Videók.
2.2. Domain név – a keresőoptimalizálás valójában a domain név választással kezdődik!
Amikor az elsődleges szempont a brand építés, és a weboldalt is kifejezetten a cégre akarja felépíteni, akkor érdemes a cégnevet választani.
Amennyiben a weboldalt egyéb külső marketingeszközzel is szeretné támogatni érdemes választani egy jól csengő, rövid márkanévvel ellátott domain nevet. Amikor egy szolgáltatást vagy terméket akarsz eladni, akkor a kulcsszó legyen a domain név.
De ne a domain neveken spórolj, hiszen az kb. 2.000 Ft/év!!! Foglald le a céged nevét (.hu és .eu), illetve a fő kulcsszó által adott domian nevet is! Ez utóbbi valószínűleg foglalt, de akkor keress valamilyen névváltozatot! A domain név legyen könnyen megjegyezhető, lehetőleg minél rövidebb, 2-4 szótag vagy értelmes szó. Ha két szóból áll, akkor foglald le az egybeírt és a kötőjeles változatot is!
Ha több nevet is lefoglaltál, akkor a weboldal az egyik névre kerül, a többi névről pedig kérd meg a regisztrátort, hogy állítsa be az átirányítást arra a domainre.
2.3 A weboldal szerkezete és az egyes oldalak URL nevei
- Minden önálló termékcsoport, illetve szolgáltatás külön menüpontba és oldalra kerüljön!
- Minden oldalnak beszédes (vagyis szöveges) URL neve legyen, ami tartalmazza az oldal fő kulcsszavát, vagyis amit a főcímben is használsz (lásd: virtuarium.hu/kereso-optimalizalas)!
- Minden oldalon add meg az egyedi fejlécadatokat (lásd következő pont)!
- Használj 2-7 főmenüt, és legfeljebb még 2 szint mélységű almenü rendszert! Azon belül használhatsz még 1 szint mélységű hivatkozást, ahol kifejted egy-egy kifejezés magyarázatát, de annál mélyebb, bonyolultabb szerkezetet már ne használj! Vagyis a főoldalról legfeljebb 4 kattintással minden elérhető legyen!
- Használj szöveges menüpontokat, illetve a belső linkek is szövegesek legyenek! Ha kép, haszáld az alt tag-et (mindig), és kerüld a flash, illetve javascipt alkalmazásokat. Érdemes WordPress honlapot használni, mert SEO barát forráskódot ad, és TE, mint felhasználó egy jól kezelhető admint kapsz, amivel könnyen tudod módosítani a weboldalad tartalmát.
- Készíts oldaltérképet (webhely térkép), ami a láblécből elérhető a felhasználó számára,
- A weblap készítővel készíttesd el az XML Webhelytérképet is, amit a Google Webmester Eszközök segítségével küldj be, hogy megkönnyíts a Google számára a webhely oldalainak feltérképezését.
2.4 Fejléc: fontos, hogy minden oldalnak egyedi címet, leírást és kulcsszavakat adj!!
A). Az oldal címe (title)
Az oldal címébe tegyük bele a cégünk nevét és a mottónkat, a fő kulcsszavunkat, pl. Virtuarium Informatikai Kft – weblapkészítés, kereső optimalizálás, internet marketing. A Google általában az ide írt szöveget jeleníti meg a találati listán a weboldal leírásaként.
B). Leírás (meta description)
Írj egy összegző leírást az oldal tartalmáról. Ezzel tájékoztatást adsz a Google-nak és más keresőmotoroknak az oldal tartalmával kapcsolatban. 1-3 értelmes mondat, 100-255 karakter hosszú legyen, tartalmazza a márkanevünket, legfőbb kulcsszavainkat, mottónkat.
C) Kulcsszavak (meta keywords)
2009-től teljesen felesleges a kulcsszavak kiírása.
2.5. Tartalom
A) Címsorok
A főcím (H1 tag) tulajdonságai
- minden oldalon 1 db legyen az oldal tetején,
- Tartalmazza az adott oldal legerősebb kulcsszavát,
- Lehetőleg szöveg legyen (ha mégis kép, akkor is jelöljük h1 tag-nak és az img alt tartalmazza a szöveget),
- A forráskódban is elöl legyen a többi alcím előtt,
- Betűméretét tekintve nagyobb legyen a többi címsornál és szövegnél ami a honlapon megtalálható,
- Használj valamilyen kiemelő betűszínt,
- Javasolt hossza 10-70 karakter közé essen,
- Egyedi legyen vagyis az egész weboldalon csak egyszer szerepeljen az a bizonyos h1-s címsor.
H2 és H3 címsorok tulajdonságai
- Több is lehet belőle az oldalon, használjuk bátran a bekezdéseknél,
- Különbözzön a főcímtől,
- Tartalmazza az adott szövegrészre utaló kulcsszót,
- Betűméretét tekintve nagyobb legyen a tartalmi rész szövegezésétől, de
kisebb a főcímnél, - Érdemes a a szövegrésztől eltérő színnel kihangsúlyozni, lehet a főcímmel azonos,
- Hossza 10-70 karakter közé essen,
- Ajánlatos valamilyen érzelmi hatást kiváltó kifejezést használni amivel a figyelmet meg tudjuk ragadni a további böngészésre.
B) A weboldal tartalma
A honlapodra érkező látogatók többsége információt keres, amit érdekes, minőségi, részletes tartalommal lehet megadni. Ha ilyet talál, akkor elégedett lesz a weboldaladdal, és nagyobb eséllyel válik a vevőddé.
Másrészt a jelenleg a Google szempontjából – vagyis keresőoptimalizálási szempontból – a weboldalak helyezésének az előbbre lépéséhez a legfontosabb szempont, hogy valóban minőségi, részletes, és folyamatosan, vagyis rendszeresen megújuló és bővülő tartalom legyen a weboldalon.
A Google a Kolibri algoritmus óta már nem csak a kulcsszavak előfordulását figyeli a szövegben, illetve annak bizonyos részein, hanem próbálja értelmezni is a szöveget. Ezért nem kulcsszavakra kell optimalizálni, hanem témákra.
A rendszeres megújuló tartalomra a legjobb példa egy webáruház. Ha csak néhány termékünk van, akkor is érdemes egy egyszerű és olcsó webshopot illeszteni a weboldalunkba, illetve egy külön Akciók oldalt is fenntartani, ahol hetente-kéthetente hírt adunk az újabb akciókról.
A folyamatosan bővülő tartalomra a legjobb példa a blog, amin bemutatjuk az újdonságainkat (új termékeinket és szolgáltatásainkat), hírt adunk a rendezvényeinkről.
Formázás és tagolás
A szöveg legyen tagolt, az egyes szövegrészek között legyen üres sor és minden bekezdésnek, szövegrésznek legyen H2-H5 taggal jelölt címe. Használj kiemeléseket, jelöld meg külön is a kulcsszavakat. Legyenek jól láthatóak a horgonyszövegek, vagyis a hivatkozások (linkek).
Webáruházak kereső optimalizálása
Képek és videók kereső optimalizálása
3. Linképítés (vagyis a honlapodra mutató linkek gyűjtése)
A Google 1998-ban azzal tört a semmiből az élre, hogy a honlapokra mutató linkek alapján rangsorolta a találatokat. Nagyon leegyszerűsítve, minél több linkje volt egy honlapnak minél értékesebb honlapokról, annál jobb helyezést ért el. Tulajdonképpen ennek az alapja volt maga a PageRank algoritmus.
A helyzet az, hogy sok egyéb híreszteléssel ellentétben ez a mai napig sem változott. A linkek ereje nemhogy nem csökkent a Google értékelésében, hanem nőtt.
Ami változott, hogy milyen linkeket és mennyire értékel a Google. Amíg ugyanis még néhány évvel ezelőtt is hatalmas eredményeket lehetett elérni magyar nyelvű honlapoknál pusztán linkkatalógusokból származó linkekkel, ezek mára nagyrészt értéküket vesztették.
2015 előtt a minél több, annál jobb elv volt érvényben – bizonyos kivételektől eltekintve. Vagyis ha beregisztráltuk az oldalunkat 100-200 linkkatalógusba, máris ott voltunk a találati lista elején. 2016 óta a Google szemében a legfontosabb szempont a weboldal jó helyezésére a sok, hasznos, minőségi, és folyamatosan megújuló TARTALOM!
De azért továbbra is KELLENEK A WEBOLDALADRA MUTATÓ linkek, sőt, amint elkészült a weboldal, az első teendőd legyen a Google webmesterek-be regisztráció, és a honlapod regisztrálása.
Honnan szerezhetsz linkeket?
-
Linkkatalógusokból. Ha beírod a keresőbe, hogy linkkatalógus, akkor az első oldalon megjelenőkbe érdemes regisztrálnod.
-
Helymeghatározó oldalakra regisztráció: Google Maps, FourSquare, Yelp, a Google Places, Yahoo!Local. Ezek ténylegesen látogatókat is hozhatnak.
-
Linkcsere: kérd meg a partnereid, hogy tegyék ki a linked, cserébe te is tedd ki az övékét egy Partnereink vagy Ajánlott linkek oldalra.
-
PR cikkek
A (z egykor) magas PageRank értékkel bíró oldalon elhelyezett egyedi leírású, kifejezetten egy számunkra írt cikkben szereplő kulcsszóról kapott link.. -
Linkcsere saját cikk oldalról.
A sima linkcserével szemben ilyenkor egy külön oldalt kapsz a partnered honlapján, ahol elhelyezel egy cikket, ami legalább 2.000 karakter hosszú, tartalmazza a weboldalad kulcsszavait és a cikkből mutat a link a honlapodra (Facebook oldaladra, Youtube csatornádra, stb.) És egy PR cikknél is értékesebb, mert itt hasonló témájú a weboldal és az azon elhelyezett cikked. -
Linkmegosztók: ezekbe a honlapod aloldalait tudod beküldeni.
-
Közösségi oldalak: írj egy érdekes cikket, amibe beteszed a linked, fotót, videót, és ha tényleg klassz, akkor sokan megosztják. Ha egy cikket sokan megosztanak, az népszerű, tehát értékes a tartalom, ezért a Google sem hagyhatja figyelmen kívül.
4. Keresőoptimalizálási hibák
A fentiekből következőek:
- Nem keresőbarát URL-ek használata, vagyis az aloldalak URL-ei nem tartalmaznak kulcsszavakat (írásjelekből, számokból áll).
- Lassan betöltődő weboldal (a legújabb Google algoritmus már a weboldalak betöltési sebességét is figyelembe veszi a keresési rangsor meghatározása során).
- Nem működő, “tört” linkek vannak az oldalakon (404-es hiba).
- Hiányzó, vagy minden oldalon azonos metaadatok.
- Rosszul megírt metaadatok, vagyis az egyedi title tag és meta leírás hiánya, vagy túl hosszú, túl rövid, vagy rossz kulcsszavak megadása.
- Nincs oldaltérkép,
- A robotok irányítása nem megfelelő
- Kevés a tartalom, szöveg,
- Nincs rendszeresen friss tartalom,
- Nem optimalizált képek.
- Nem mobil optimalizált honlap. Ha a
weboldalad 5 évesnél régebbi, akkor bizony ideje újítani!
12 kereső optimalizálási hiba, amelyekre
különösen felhívnám a figyelmed.
- Rossz kulcsszavak kiválasztása. Ahhoz, hogy tudjuk, milyen keresőszavakra kell optimalizálnunk, ahhoz először tudnunk kell, mikre keresnek az Olvasóink. Mik a legaktuálisabb és legégetőbb problémáik, és hogyan változnak ezek az idők folyamán!
- egyetlen kulcsszóra akarnak a weboldal tulajdonosok előre kerülni, arra gondolván, hogy azokra biztosan sokan keresnek, csak ugye az a baj, hogy azokra a szavakra már nagyon sok régi oldal van optimalizálva. Azokkal a szavakkal felvenni a versenyt teljesen felesleges, ráadásul az egyetlen szóból álló keresőkifejezésekre történő keresések egyre kisebb jelentőséggel bírnak a felhasználóknál is. Mindenki szeretne első lenni a mágikus kulcsszóra. De a valóságban ez a kulcsszó a keresési forgalom alig 1%-át hozza, a többit a long tail találatok.Ezért nem arra kell törekedni, hogy egy-egy kulcsszóra az elsők legyünk, hanem sok kifejezésre legyünk jelen a találati listán.
- a túl kevés tartalom. 10 éve még a technikai megoldásokon és a rengeteg bejövő link begyűjtésén állt vagy bukott a siker, ma pedig a szövegen, a gyakorlatilag elképzelhetetlenül sok szövegen.kreatív írónkkal készülünk arra, hogy szövegírási megbízásokat vállaljunk, majd gondolj ránk, ha nem jutsz előrébb a találati listán…
- Infinite Scroll, vagyis a folytonos görgetés használata (a végtelen hosszú oldal). A különböző termékeidet, szolgáltatásaidat külön menüpontokba tedd.
- Bármilyen Auto-Play (magától elinduló) lehetőség Sose használj Auto-Play jellegű tartalmakat oldalon, se videó, se zene, se animáció formájában. Senki sem szereti, ha váratlanul elindul egy videó vagy hang, aminek nem tudjuk a forrását és mire megtaláljuk, az őrületbe kerget. Ilyenkor a legtöbben még az oldalt is bezárják.
- Tartalom másolás Írj saját, egyedi bemutatkozó szöveget, termékajánlást, szolgáltatás leírást!
- Túl sok a kulcsszó a tartalomban. A szöveget (elsősorban) az embereknek írd, és ne a Google-nak!
- Közösségi marketing hiánya.
- Csak a főoldalra mutató linkek gyűjtése, építése. Igyekezz egyforma arányban gyűjteni a különböző aloldalakra mutató linkeket!
- A keresőoptimalizálást elég egyszer megcsinálni. NEM! Egy linképítési kampány hozhat szép eredményeket, de tartós sikerben ne reménykedj, Még egy kisebb cégnél, ahol néhány aloldal található, is érdemes 3 évente költeni rá, ha viszont erősebb kulcsszavakra ott akarsz maradni a lista elején, az folyamatos munkát igényel!
- Ne dőlj be az egy hónap alatt sikert ígérő cégeknek! A valóságban egy weboldalt a főbb kulcsszavakra a keresési lista első oldalára felhozni – és ott tartani – több év munkája.
- A legnagyobb hiba: ha nem foglalkozol keresőoptimalizálással!
NE feledd: a keresőoptimalizálás az online marketing része,
a legrosszabb marketing pedig az, ha nincs marketing.